Puding karamel ^_^

masak oo masak... Best taw belajar masak... TERBAIK! Inilah cara anak dara yang baru berjinak-jinak dalam dunia masakan... Jom!

BAHAN-BAHAN UNTUK PUDING

- 5 sudu besar gula
- 5 biji telur (2 biji daripadanya hanya diambil kuningnya sahaja)
- 450ml susu segar/ full cream
- satu sudu kecil esen vanilla

BAHAN-BAHAN UNTUK KARAMEL

-10 sudu besar gula (lebihkan jumlah gula sekiranya suka kuah karamel yang banyak)
- Air ( kurang daripada suku cawan air atau lebih mengikut jumlah gula)

CARA-CARA

- Sediakan karamel terlebih dahulu.

- Masukkan gula untuk karamel ke dalam periuk dan air sedikit demi sedikit. Air tidak perlu terlalu banyak tetapi jangan pula terlalu sedikit. Gunakan api yang sederhana besar, kacau gula didalam periuk tersebut sehingga berwarna keperang-perangan dan tidak terlalu pekat.

- Setelah itu tuangkan karamel yang telah berwarna perang tersebut kedalam loyang berbentuk bulat.

- Kemudian, di dalam satu mangkuk, pecahkan telur ( 2 biji telur hanya diambil kuningnya sahaja manakala 3 lagi biji telur digunakan semuanya termasuk putih telur) dan masukkan 5 sudu besar gula. Kacau sehingga sebati dan pastikan tidak begitu berbuih.

- Didalam periuk lain pula, panaskan 450ml susu dan tuangkan esen vanilla. Susu tersebut mestilah tidak terlalu panas. 

- Tuangkan susu yang telah panas tadi kedalam campuran telur dan gula didalam mangkuk tersebut. Kacau dan sebatikan.

Tuangkan campuran telur, gula dan susu tersebut ke dalam loyang berisi karamel. Tutup loyang dengan dua lapis aluminium foil dan masukkan ke dalam oven. Setkan suhu 160 darjah celcius dan tempoh masa 50 minit. Wajib lapikkan loyang tersebut dengan dulang pembakar yang telah diletakkan air agar permukaan puding tidak hangus.

p/s:  lepas tamat masa 50 minit, cuba buka aluminum foil dan cucuk puding menggunakan lidi atau garfu kalau puding tersebut masih cair tambahkan masa 15 minit dan bakar kembali. sekiranya puding tersebut kelihatan kenyal-kenyal (macam puding) bolehlah diangkat dan tunggu lebih kurang 30 minit sebelum disejukkan di dalam peti ais.. 

No comments:

♥ Copyright© All Rights Reserved mowinkglory.blogspot.com ♥